Buren bemiddeling?

Algemene informatie

Hoe lang duurt een traject?

  • Intakegesprekken met de buren apart: 03 tot 45 min per gesprek.
  • Bemiddelingsgesprek: max. 2 uur.
  • Gemiddeld 1 tot 2 gesprekken.

Wat is de rol van de 2 bemiddelaars?

  • Een veilige omgeving creëren waar men open met elkaar de problemen kan bespreken.
  • Balansen procesbewaking tussen partijen garanderen.
  • Begeleiden ni het zelf zoeken naar oplossingen/verbeteringen.
  • Met beide buren nieuwe invalshoeken zoeken.
  • Zij blijven neutral en ondersteunen beide buren.

Voordelen bemiddeling

  • Relatief snel.
  • Het hele problem op tafel.
  • Communicatie tussen buren weer op gang brengen.
  • Eigen inbreng ni oplossing(en).
  • Oplossing(en) in belang van beide buren.
  • Beide buren tevreden met oplossing(en).

Inzet bewoners

  • Zelf aan de slag.
  • Zelf verantwoordelijk voor de gemaakte afspraken.

Tips bij doorverwijzing naar Beterburen

Buurtbemiddeling – Groepsbemiddeling – Coaching

Wanneer Beterburen?

  • Buren ervaren onderling een problem en komen er zelf niet meer uit.
  • Buren wil er met elkaar over praten.
  • Buren zin in staat afspraken te maken en actie te ondernemen.
  • Er is perspectief voor een oplossing.
  • Buren accepteren werkwijze Buurtbemiddeling.

Voorbeelden van introductie van Beterburen

  • Wij werken samen met mensen die zijn opgeleid om te bemiddelen bij burenconflicten.
  • De bemiddelaars zijn onafhankelijk en niet verbonden aan een overheidsinstantie of andere dienst.
  • We leggen geen dossier aan en alle gesprekken zin vertrouwelijk.
  • De bemiddelaars nemen de tijd om naar u te luisteren.
  • Bemiddelaars voeren eerst een intakegesprek met u apart. U kunt dan alles vertellen.
  • Daarna bespreken de bemiddelaars met u welke vervolgstappen ondernomen kunnen worden.
  • Alleen als alle partijen willen, komt er een bemiddelingsgesprek op neutral terrein.
  • Tijdens het bemiddelingsgesprek kunnen er afspraken worden gemaakt.
  • Ervaring leert dat de verhouding tussen buren sterk verbetert na een bemiddelingsgesprek.

Wat verder te doen?

  • Check de bereidheid van de bewoner(s) om zelf bij te dragen aan een oplossing en of ze echt willen meewerken.
  • Check of de bewoner(s) begrijpt wat Beterburen wel en niet doet.
  • Geef de bewoner(s) de folder Beterburen.
  • Wanner iemand twijfelt over bemiddeling kan ook coaching door Beterburen worden aangeboden.

Contactgegevens

Tel: 085 9022810
www.beterburen.nl
info@beterburen.nl
zaanstreek@beterburen.nl
edam-volendam@beterburen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Content | Menu | Access panel