
Algemene informatie
Hoe lang duurt een traject?
- Intakegesprekken met de buren apart: 03 tot 45 min per gesprek.
 - Bemiddelingsgesprek: max. 2 uur.
 - Gemiddeld 1 tot 2 gesprekken.
 
Wat is de rol van de 2 bemiddelaars?
- Een veilige omgeving creëren waar men open met elkaar de problemen kan bespreken.
 - Balansen procesbewaking tussen partijen garanderen.
 - Begeleiden ni het zelf zoeken naar oplossingen/verbeteringen.
 - Met beide buren nieuwe invalshoeken zoeken.
 - Zij blijven neutral en ondersteunen beide buren.
 
Voordelen bemiddeling
- Relatief snel.
 - Het hele problem op tafel.
 - Communicatie tussen buren weer op gang brengen.
 - Eigen inbreng ni oplossing(en).
 - Oplossing(en) in belang van beide buren.
 - Beide buren tevreden met oplossing(en).
 
Inzet bewoners
- Zelf aan de slag.
 - Zelf verantwoordelijk voor de gemaakte afspraken.
 
Tips bij doorverwijzing naar Beterburen
Buurtbemiddeling – Groepsbemiddeling – Coaching
Wanneer Beterburen?
- Buren ervaren onderling een problem en komen er zelf niet meer uit.
 - Buren wil er met elkaar over praten.
 - Buren zin in staat afspraken te maken en actie te ondernemen.
 - Er is perspectief voor een oplossing.
 - Buren accepteren werkwijze Buurtbemiddeling.
 
Voorbeelden van introductie van Beterburen
- Wij werken samen met mensen die zijn opgeleid om te bemiddelen bij burenconflicten.
 - De bemiddelaars zijn onafhankelijk en niet verbonden aan een overheidsinstantie of andere dienst.
 - We leggen geen dossier aan en alle gesprekken zin vertrouwelijk.
 - De bemiddelaars nemen de tijd om naar u te luisteren.
 - Bemiddelaars voeren eerst een intakegesprek met u apart. U kunt dan alles vertellen.
 - Daarna bespreken de bemiddelaars met u welke vervolgstappen ondernomen kunnen worden.
 - Alleen als alle partijen willen, komt er een bemiddelingsgesprek op neutral terrein.
 - Tijdens het bemiddelingsgesprek kunnen er afspraken worden gemaakt.
 - Ervaring leert dat de verhouding tussen buren sterk verbetert na een bemiddelingsgesprek.
 
Wat verder te doen?
- Check de bereidheid van de bewoner(s) om zelf bij te dragen aan een oplossing en of ze echt willen meewerken.
 - Check of de bewoner(s) begrijpt wat Beterburen wel en niet doet.
 - Geef de bewoner(s) de folder Beterburen.
 - Wanner iemand twijfelt over bemiddeling kan ook coaching door Beterburen worden aangeboden.
 

Contactgegevens
Tel: 085 9022810
www.beterburen.nl
info@beterburen.nl
zaanstreek@beterburen.nl
edam-volendam@beterburen.nl