Gemeente Weesp zoekt Weespers voor enquête en inwonerspanel over aardgasvrij Weesp

Weesp gaat van het aardgas af en wil graag van de inwoners van Weesp horen wat zij hierin belangrijk vinden. Daarom heeft de gemeente Weesp een korte vragenlijst opgesteld om ideeën op te halen voor de ’transitievisie warmte’, zoals het aardgasvrij krijgen van Weesp officieel heet. We zijn benieuwd wat u al doet om minder aardgas te gebruiken en waar u zich zorgen over maakt.

De vragenlijst vindt u op www.weesp.nl/aardgasvrij en neemt maar 5 minuten van uw tijd in beslag.
We vragen u deze uiterlijk woensdag 9 december in te vullen.

Meedenken via inwonerspanel

De gemeente is ook zoek naar panelleden die mee willen denken over de transitievisie warmte. Tijdens een bijeenkomst op 9 november hebben de eerste Weespers zich al gebogen over een Weesp zonder aardgas.
Tijdens een extra bijeenkomst op maandagavond 14 december wil de gemeente in een digitale bijeenkomst nog meer inwoners van Weesp verwelkomen.
Aanmelden voor de bijeenkomst kan via aardasvrij@weesp.nl. Ook kunnen daar aanvullende vragen gesteld worden.

Aanvragen energiecoachgesprek huurwoning

Met een bezoek van één van onze energiecoaches kun je tientallen euro’s per jaar besparen. De coach kijkt naar het energieverbruik in je woning. Je ontvangt een bespaarrapport met tips om minder energie te verbruiken. Je energierekening kun je verlagen door slimme aanpassingen in gedrag. En kleine investeringen zoals bijvoorbeeld ledlampen helpen daar ook bij.

Het bezoek van de energiecoach is gratis.

Ymere geeft haar huurders bovendien de keuze uit handige gratis bespaarproducten als ledlampen, radiatorfolie of een waterbesparende douchekop met een totale waarde van maximaal 25 euro.

Wil je weten wat je kunt doen om jouw huis energiezuiniger te maken? Meld je dan aan voor een gesprek via www.ymere.nl/energiecoach/

Eén van de vrijwillige energiecoaches neemt contact met je op om een afspraak te maken en komt bij je langs voor een vrijblijvend gesprek.

Huurderspanel Ymere

Uw stem telt, bekijk onderstaand filmpje!

Huurt u een woning in Weesp? En wilt u invloed uitoefenen op onze producten of dienstverlening? Laat uw mening horen via digitaal huurderspanel.
U krijgt ongeveer 3x per jaar een vragenlijst over onderwerpen die gaan over uw woonsituatie zoals betaalbaarheid, woonomgeving of verhuizen.

Meedoen is makkelijk, het duurt maximaal 10 minuten en kan op elk apparaat. Doet u mee? Meldt u aan en geef uw mening, u maakt dan ook kans op mooie prijzen.

Persoonlijk woonadvies in Weesp

Weesp- Door het grote succes en de hoge respons van de wooncoaches in de regio Gooi & Vecht gaan de wooncoaches van woningcorporatie Ymere nu ook in Weesp aan de slag. Het doel is om bewoners van 65 jaar en ouder te informeren wat de mogelijkheden zijn om prettig te blijven wonen naarmate je ouder wordt. In het gesprek komen woon-, zorg en welzijnsonderwerpen aan de orde.

uitnodiging voor een persoonlijk gesprek

In de wijk Aetsveld gaat woningcorporatie Ymere als eerste van start met het wooncoach project.  Bewoners van 65 jaar en ouder, die in een sociale huurwoning wonen, zijn uitgenodigd voor een vrijblijvend gesprek met een wooncoach. In een persoonlijk gesprek wordt geïnventariseerd welke behoeften en belemmeringen er zijn bij het ouder worden in de huidige woning. Tijdens het gesprek krijgen huurders een vrijblijvend advies of uitleg over (woon) vragen die ze hebben bij het ouder worden.

Langer zelfstandig wonen

Senioren wonen langer zelfstandig in hun eigen woning. Omdat zij dit willen én kunnen maar ook door het landelijk beleid dat hierop stuurt. Het uitgangspunt van de woningcorporaties is dat senioren zelf beslissen hoe ze willen wonen, maar dan moeten ze de mogelijkheden wel goed kennen. De wooncoach kan helpen om voor de korte en de lange termijn mogelijkheden van zorg, aanpassing van de woning en verhuisvragen- en wensen op een rij te zetten. De wooncoaches doen dit in nauwe samenwerking met vrijwillige- en professionele partijen in de gemeente Weesp.

Wooncoaches voorzien in een grote behoefte

Het senioren wooncoach project is in 2018 gestart in een aantal gemeenten van Gooi & Vecht. Tot nu toe ervaren huurders dit als  waardevol.

In sommige gevallen had een bewoner een concrete verhuiswens, maar meestal waren bewoners geïnteresseerd in de mogelijkheden voor later. Een aantal huurders is inmiddels verhuisd naar een toekomstbestendige gelijkvloerse woning en diverse bewoners met een hulpvraag zijn gekoppeld aan zorgorganisaties of hebben voorzieningen laten aanbrengen in hun woning. Alle 65+ ers, wonend in een sociale huurwoning in de regio Gooi en Vechtstreek, worden gefaseerd aangeschreven door de wooncoaches. In totaal gaat Ymere in 2020 en 2021 een kleine 1.100 huishoudens in Weesp benaderen die in aanmerking komen voor een wooncoach gesprek.

Samenwerkende partijen

Het regionale project  ‘Senioren Wooncoach’ is een samenwerking tussen de woningcorporaties Ymere, Het Gooi en Omstreken, Dudok Wonen, de Alliantie, Woningstichting Naarden, de huurdersorganisaties en alle betrokken gemeenten van Gooi & Vecht.

Meer weten

Wilt u meer weten over het project ‘Wooncoach Weesp’ ? Dan kunt u contact opnemen met de wooncoaches Cuong Vo en Daniella Gabriel door een mail te sturen naar wooncoach-gev@ymere.nl.

Met droefheid delen we u mede…

Met grote droefheid moeten we jullie mededelen dat eind 2019 onze lieve penningmeester, Mevr. van Dam is overleden. Het snelle overlijden van haar heeft velen van ons erg aangeslagen.

Wij wensen haar gezin, familie en alle andere nabestaanden enorm veel sterke en berusting in deze zware periode. Met veel respect en liefde houden we haar bij ons.

Bestuur Huurdersvereniging Weesp, Muiden en Muiderberg/ Wonen met maatwerk.